مشاوره رایگان

متاورس در صنعت مد

فهرست مطالب

آیا حاضرید لباس‌هایی بخرید که وجود ندارند؟ و چقدر حاضرید بابت آن بپردازید؟ متاورس در دنیای مد به عنوان یک تجارت تازه مطرح است. این مقاله را بخوانید تا بدانید متاورس چگونه صنعت مد و فرهنگ تجارت لباس را تغییر خواهد داد.

متاورس چیست؟

متاورس، ترکیبی از چندین عنصر فناوری، از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو است که در آن کاربران در یک جهان دیجیتال زندگی می‌کنند. نیل استفنسون با ابداع اصطلاح متاورس در رمان علمی تخیلی خود در سال 1992 به نام «برخورد برف» شناخته می‌شود. او در این رمان، آواتارهای واقعی را تصور می‌کرد که در ساختمان‌‌های سه بعدی واقع‌گرایانه و سایر محیط‌های واقعیت مجازی با هم ملاقات می‌کردند.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا (فیسبوک سابق) که به تازگی به این نام، تغییرکرده است، تخمین می‌زند که 5 تا 10 سال طول می کشد تا ویژگی‌های کلیدی متاورس به جریان اصلی تبدیل شود. با این همه، جنبه‌هایی از متاورس در حال حاضر وجود دارد. سرعت پهنای باند فوق العاده سریع، هدست های واقعیت مجازی و دنیای آنلاین همیشه روشن در حال حاضر راه اندازی شده‌اند؛ حتی اگر برای همه قابل دسترسی نباشد.

تحولات مختلف، پست‌های مهمی را در راه رسیدن به یک متاورس واقعی ایجاد کرده است. یک دنیای مجازی آنلاین که واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، آواتارهای هولوگرافی سه بعدی، ویدئو و سایر وسایل ارتباطی را در خود جای می‌دهد. همانطور که متاورس گسترش پیدا می‌کند، یک دنیای جایگزین فوق واقعی به شما ارائه می‌دهد تا در آن با دیگران همزیستی کنید. نشانه‌هایی از متاورس در حال حاضر در جهان‌های بازی آنلاین مانند Fortnite، Minecraft و Roblox وجود دارد. شرکت های پشت این بازی ها منتظرند تا بخشی از تکامل متاورس باشند.

متاورس همچنین به اقتصاد دیجیتال ترجمه می‌شود، جایی که کاربران می‌توانند کالا ایجاد، خرید و فروش کنند. در دیدگاه‌های ایده‌آلیستی متاورس، قابلیت تعامل دارد و به شما امکان می‌دهد آیتم‌های مجازی خریداری شده، مانند لباس یا اتومبیل را از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر انتقال دهید.

متاورس و دنیای مد

فروش جهانی صنعت مد در سال 2019 به 1.9 تریلیون دلار رسید و پیش بینی می شود تا سال 2030 از سه تریلیون دلار فراتر رود. انتظار می رود تا سال 2020، آسیا و اقیانوسیه 38 درصد از تقاضای جهانی پوشاک را به خود اختصاص دهد. با پیوستن به متاورس، انتظار می‌رود که صنعت مد بتواند آمار ارائه شده را در چند سال دو برابر کند. متاورس معدن طلای بعدی مد محسوب می‌شود.

برند هایی مانند  رالف لورن، گوچی، باربری، بالنسیاگا، ربکا مینکوف، چارلی کوهن، کلینیک، آدیداس، آرمانی و کلوین کلین برندهایی محسوب می‌شوند که پیشتر به دنیا مد پیوسته‌اند. متاورس چیزی جز شکستن قالب‌های قبلی اینترنت و ورود از جهان دو بعدی آن به فضای سه‌بعدی نیست. ما در این فضا شروع به کاووش در زندگی روزمره‌مان خواهیم کرد و شاهد بهبود سطح آن خواهیم بود. این موضوع، پتانسیل نامحدودی را برای سازندگان، طراحان و مشاغل تجاری و خریداران ارائه می دهد. این‌جا، همان‌جایی است که مد از حالت مادی و ملموس خارج می‌شود. تکنولوژی متاورس، جهانی‌شدن و ارزش‌های مصرف‌کننده را دگرگون می‌کند.

لباس آواتارها در دنیای متاورس

در طول نسل‌ها، مردم بازی‌های ویدیویی را به فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی ترجیح می‌دهند و این باعث می‌شود که بازی به پیشروترین سرگرمی در جهان تبدیل شود. لباس و ملزومات دیگر آواتارها، یکی از مراکز مهم توجه دنیای مد بر متاورس است، زیرا بازی به عنوان کانالی پرسود برای برندهای لوکس در دستیابی به مشتریان جدید ظاهر می‌شود. لباس‌های خیابانی جدید، روند رو به رشدی را در این فضای مد داشته ا ست.

برند آدیداس با همکاری آرشیو دیجیتال Bored Ape Yacht Club به دنیای مجازی سه بعدی وارد شد.  نایک به طور رسمی اعلام کرد که قبلا تجربه‌ای با سرویس بازی اجتماعی  Roblox برای ایجاد یک زمین‌بازی مجازی آزاد به نام  Nikeland آغاز کرده‌اند. زارا نیز با همکاری Ader Error در کره جنوبی، به متاورس وارد شده است. در نهایت برند اچ اند ام، در دسترس بودن یک فروشگاه آنلاین را درپلتفرم ceek  اعلام کرد که اولین فروشگاه لباس تجاری متاورس محسوب می‌شود. بهترین برندهای مد لوکس مانند گوچی، بالنسیاگا و Burberryباربری قبلاً خود را در محبوب ترین بازی های رایانه ای جهان و دنیای متاورس تثبیت کرده‌اند.

پلتفرم ceek

سیک یک پروژه واقعیت مجازی بر روی بلاکچین محسوب می‌شود.  بلاکچین نیز، سیستمی است که به ثبت داده‌های مختلف به صورت زنجیره‌ای و با قابلیت محافظت از هک و انتشار آن می‌پردازد. سیک، هنرمندان موسیقی، ورزشکاران و دیگر تولیدکنندگان محتوای دیجیتال را مستقیماً به طرفداران خود در دنیای مجازی متصل می کند. این پروژه، برنده جایزه توسعه‌دهنده تجربیات مجازی اجتماعی و واقعیت افزوده برتر است. ماموریت آن‌ها، توانمندسازی سازندگان مختلف به وسیله ابزارهای مورد نیاز برای ایجاد جریان‌های درآمد جدید به صورت دیجیتالی است. سیک، تجربه مشترک حضور در یک کنسرت زنده، یک کلاس درس، شرکت در یک رویداد ورزشی و سایر تجربیات انحصاری را از هر کجا و در هر زمان شبیه‌سازی می‌کند.

متاورس و دنیای بازی

صنعت مد سه تریلیون دلاری، به سرعت گسترش می‌یابد. این صنعت، واکنش گسترده‌ای به متاورس نشان داده است. صنعت بازی با ارزش بازار 203.13 میلیارد دلار در سال 2020 و پیش بینی 545.98 میلیارد دلار تا سال 2028، پیشتاز تجارت سرگرمی است. امروزه 3 میلیارد نفر روزانه بازی های آنلاین انجام می‌دهند و این پلتفرم ها هر سال 100 میلیارد دلار محصولات مجازی می‌فروشند. بازیکنان می‌توانند ظاهر خود را در طول یک بازی آنلاین با خرید پوسته‌ها، که لباس یا لوازم جانبی هستند و با پول واقعی خریداری می‌شوند، شخصی‌سازی کنند. بنابراین، چرا مردم اینقدر به چیزهایی که نمی توانند در زندگی واقعی بپوشند اهمیت می‌دهند؟ متاورس شامل چه چیزی است و تلاش‌های صنایع مد، پوشاک و خرده‌فروشی برای دستیابی به آن برای دنیای کسب‌وکار چه معنایی خواهد داشت؟

پوشیدن خیال در جهانی تازه

 این فضای مجازی  درک  جدیدی از جهان ارائه می‌کند و در آن مد به عنوان شکلی از ساختن روح و هویت (درست مانند زندگی واقعی) در نظر گرفته می‌شود. حتی با رشد بیشتر متاورس در صنعت مد، پیش‌بینی می‌شود که لباس، همزمان در دنیای دیجیتال و واقعی اهمیت بیشتری پیدا کند. کاربرانی که زمان بیشتری را در دنیای دیجیتال سپری و ارتباطات زیادی را بر روی پلتفرم‌های آنلاین برقرار می‌کنند، ارزش بالایی برای ظاهر آواتارها و شخصیت‌های بازی خود قائل هستند. این موضوع با توجه به اینکه روزانه 3 میلیارد نفر بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند، قابل درک است.

طراحان براساس مولفه‌‌های فانتزی و علمی تخیلی دنیای بازی، آیتم‌های استثنایی و شگفت‌انگیزی را مرتبط با دنیای مد، برای یک محیط دیجیتال متمایز از زندگی واقعی ایجاد می‌کنند. زیباترین جنبه در مورد لباس اینترنتی یک اثر خیالی آن‌ها است. مد دیجیتالی، فراتر از واقعیت است و باعث می‌شود افراد چیزی فراتر از لباس بپوشند. این باعث می‌شود آن‌ها، تخیل بر تن کنند. پیشرفت‌های رو به رشد طراحان مد بالا در دارایی‌های فرهنگ رایانه حاکی از آگاهی از توانایی مد دیجیتال برای ارائه رابطه کاملاً جدید ناشی از فناوری در حال توسعه، مانند لباس‌های NFT، VR و AR است.

برندها می‌توانند مد دیجیتال قانع کننده‌ای را برای سرمایه‌گذاران ارائه دهند. مد مجازی به وضوح فضایی برای تماشا است؛ اما در حال حاضر، فقط یک جمعیت خاص را جذب می‌کند. ما باید منتظر بمانیم تا پی ببریم که چقدر طول می‌کشد تا چشم‌انداز کاملی از متاورس در مقیاس، به واقعیت تبدیل شود.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

از طریق تلگرام
از طریق واتساپ
از طریق ایمیل
از طریق توییتر

درج کامنت موجب ارتقاء سطح کیفیت می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه طراحی لباس طراحان مد
ارسال از طریق WhatsApp