مشاوره رایگان

پارچه و کیفیات آن

فهرست مطالب

کسانی که در صنعت مد کار می‌کنند، به طور دائم با پارچه به عنوان اصلی‌ترین متریال این حوزه سر و کار دارند. پارچه و شناخت انواع کیفیات آن موضوعی است که برای هر فرد علاقمند به مد و فشن لازم و ضروری خواهد بود. پارچه به ماده‌ای گفته می‌شود که از درآمیختن الیاف به روش‌های مختلف تولید می‌شود. این ماده، لایه‌ای قابل انعطاف، تشکیل‌شده از شبکه‌ای از نخ ها و یا الیاف طبیعی، مصنوعی و یا ترکیبی است.

آنچه از تاریخ برمی‌آید این است که ایرانیان باستان جزو اولین کسانی بودند که به بافت پارچه پرداختند. آن‌ها از هزاره‌های اول قبل از اسلام به تولید و بافت پارچه مشغول بودند. از قدیمی‌ترین پارچه‌های بافته‌شده در ایران می‌توان به نمونه‌های مستخرج در حفاری‌های شوش اشاره کرد. در شهر سوخته سیستان نیز پارچه‌ ای با قدمتی بالغ بر 2700 سال پیش از میلاد مسیح به دست آمده است. پارچه‌ های ابریشمی دوره هخامنشی، در دوره خود شهرت بسیاری داشته‌اند.

پارچه‌های طبیعی

این پارچه‌ها، شامل پارچه‌های هستند که از الیاف گیاهی، معدنی و حیوانی تولید می‌شوند. الیاف طبیعی شامل پنبه، ابریشم، پشم، کرک، آزبست و.. است. چیت، چلوار، کرباس، متقال، کتان، مخمل،حریر، ابریشم، ململ،حریر،زربفت و دبیت برخی از انواع پارچه‌های طبیعی محسوب می‌شوند.

کتان

یکی از قدیمی‌ترین پارچه‌های نساجی محسوب می‌شود که بیش از سه هزارسال پیش در مصر بافته می‌شد. پارچه و الیاف آن، هر دو کتان نامیده می‌شود که از کلمه عربی کوتلا مشتق شده است. این پارچه در زبان فارسی کتان و در زبان عربی پشتا گفته می‌شود. الیاف کتان را با الیاف مصنوعی ترکیب می‌کنند تا در برابر چین و چروک و شست و شو مقاوم شود.

کتان پارچه ای محکم، جاذب رطوبت، نرم و خشک است. پارچه کتان با رنگ طبیعی، اساس و پایه برودری دوزی است. محل کشت اطراف مدیترانه و ایرلند محل کشت این الیاف محسوب می‌شود. در اوایل قرن هجدهم، پارچه‌های کتانی در فرانسه رایج بودند. امروزه پارچه های متنوعی می‌بافند که برای رومیزی، دستمال سفره، کلاه، پیشبند، حوله، انواع لباس و وسایل منزل استفاده می‌شود. ترکیب کتان با الیاف مصنوعی همچون آرنل و تری استات، سال‌هاست که برای لباس‌های ورزشی زنانه کاربرد دارد.

کرباس

کرباس پارچه‌ ای محکم، بادوام، سنگین با بافت تافته (ساده) است که عموما صد در صد از پنبه تهیه می‌شود. گاهی نیز از الیاف مصنوعی و مخلوط، در تهیه آن استفاده می‌کنند. پارچه اولیه و اصلی، از کتان سفید یا کنف بوده است. کرباس امروزه با کیفیت‌های مختلف و عملیات ترکیبی، برای روکش صندلی‌ها،پرده و… نیز کاربرد دارد.

پارچه‌های مصنوعی

پارچه های مصنوعی منسوجاتی هستند که از الیاف مصنوعی به جای الیاف طبیعی ساخته می شوند. چند نمونه از پارچه های مصنوعی عبارتند از پلی استر، اکریلیک، نایلون، ابریشم مصنوعی، استات، اسپندکس، لاستکس و کولار. الیاف مصنوعی از اتصال مونومرها به پلیمرها، با فرآیند پلیمریزاسیون ساخته می شوند. یک الیاف مصنوعی، وقتی بزرگ‌نمایی می‌شود، به نظر می‌رسد که پلاستیک در هم چرخیده است.

الیاف مصنوعی برای پارچه‌های ضدآب و پارچه‌های کشسان مانند لباس شنا و لباس زیر استفاده می‌شود. بسته به نوع پارچه، مواد شیمیایی دیگری به پارچه اضافه می‌کنند. پارچه در این صورت، نرم‌تر، بدون چروک، مقاوم در برابر شعله، مقاوم در برابر آب، مقاوم در برابر لکه و شب‌پره خواهد شد.

نایلون

نایلون واژه ژنریک، برای الیاف مصنوعی ساخته دست بشر است که چندی بعد به نام تجاری آن تبدیل شد. این الیاف، ترکیبی از زنجیره بلند پلی‌آمیدهای مصنوعی مشتق‌شده از ذغال سنگ و نفت خام است. پارچه‌هایی که به‌طور کلی از الیاف نایلون ساخته می‌شوند، بسیار بادوام‌ و مقاوم هستنند. این پارچه‌ها جذب رطوبت ندارند و برای لباس‌های ویژه هوای گرم مناسب و راحت نیستند. الاستیسیته و کشسانی مقاوم در برابر ساسش و میکروارگانیسم قارچ ، کپک، باکتری و پویسیدیگی، از دیگر ویژگی‌های این نوع پارچه است. نایلون، زود خشک می‌شود و در برابر مواد شیمیایی مفاوم است.

این پارچه را اغلب با الیاف دیگر مانند پشم، پنبه، ریون و استات ترکیب می‌کنند تا جذب رطوبت آن را افزایش دهند. نایلون، در جوراب، لباس زیر زنانه، بلوز، ژاکت، پیراهن، زیپ کاپشن، فرش و مبلمان کاربرد دارد.

ریون

پارچه‌ای ارزان قیمت با خواص بسیارخوب، نرم، راحت، جاذب رطوبت، شفاف یا کدر، با دراپه و افت مناسب و قدرت جذب رنگ بالا است. این پارچه در حالت خشک، استحکام زیادی دارد. در برابر آب‌رفتگی و یا کشسانی، دارای استحکام کمی است. این پارچه برای لباس زنانه، بلوز، آستر، پرده و لباس‌های رو استفاده می‌شود.

ریون اگر با الیاف دیگر ترکیب شود، برای فرش، پرده، لاستیک اتومبیل و کمربندهای انتقال نیز استفاده خواهد شد.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

از طریق تلگرام
از طریق واتساپ
از طریق ایمیل
از طریق توییتر

درج کامنت موجب ارتقاء سطح کیفیت می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه طراحی لباس طراحان مد
ارسال از طریق WhatsApp