مشاوره رایگان

نوجوانان و دنیای مد

فهرست مطالب

پوشش یک فرد نوعی «زبان اشاره» است که مجموعه کاملی از اطلاعات را منتقل می کند.این موضوع، مبنایی که بر اساس آن برداشت‌های فوری شکل می گیرد. لباس، نوعی بیان هنری محسوب می‌شود که منعکس‌کننده جنبه‌های شناختی، اخلاقی و اجتماعی زندگی انسان است. نوجوانی به عنوان سنینی خاص با شیوه نگاه و خواسته‌های متفاوت، یکی از مهم‌ترین دوران زندگی است که افراد از مد پیروی می‌کنند.  

مد چیست

مد یک پدیده و  عمل اجتماعی است که نیازها، ارزش‌ها و هنجارهای مختلفی را با خود حمل و یا تامین می‌کند. برندهای مختلف، برای موفقیت در تجارت خود و قرارگرفتن به عتوان بخش مهمی از جریان مد، هزینه‌های هنگفتی می‌پردازد. دهخدا مد را لغتی فرانسوي به معنی روش و طریقه موقت عنوان می‌کند. روشی که طبـق ذوق و سـلیقه اهل زمان ، طرز زندگی و  لبا س پوشیدن و غیره را شکل می‌دهد. همچنین آن را شیوه متداول و باب زمان در شئون زنـدگی اجتماعی می‌داند.

تعریف کلی اصطلاح “مد” در فرهنگ لغت نشان می‌هد که این یک روش فردی برای عمل‌کردن و زندگی‌کردن است. در واقع مد به عنوان یک روند موقت  و رفتار جمعی ادواری مطرح مختص یک دوره معین و مرتبط با پدیده تقلید است.

نوجوانی و خصوصیات آن

نوجوانی آخرین مرحله کودکی و اولین مرحله بزرگسالی است. با این حال، تعریف دقیق از نوجوانی سوالاتی را در مورد ابعاد و محدودیت ها مطرح می‌کند، خواه این ابعاد زیستی، روانی یا اجتماعی باشند. در واقع، نوجوانی به عنوان مرحله‌ای میانجی تلقی می‌شود که طی آن فرد نه کودک و نه بزرگسال است.مسئولیت اجتماعی ندارد، اما ممکن است شکل‌هایی از کنش و تجربه را کشف کند.

نوجوانان و مد

نوجوانان گروهی هستند که در درجه اول به آنچه می‌بینند، اهمیت می‌دهند. در واقع، نوجوانان، در دنیایی از نشانه‌ها، نمادها و لوگوها، بزرگ می‌شوند. آن‌ها دارای زبان و کدهای ویژه خود هستند. علاوه بر این، آن‌ها از طریق لباس و ظاهرشان، سعی در بیان نظام ارزشی و ارجاعات فرهنگی خود دارند.

بیشتر نسل نوجوانان و جوانان دنبال‌کننده مد محسوب می‌شوند. مد روز، به خوبی توسط آن‌ها درک می‌شود و بیشتر در لباس‌ها، اکسسوری و رفتار احتماعی آن‌ها یا گروه‌هایی که در آن عضویت دارند و علایقشان نمود دارد. مد در این دنیای پر زرق و برق مدام در حال تغییر است.

امروزه اکثراً نوجوانان، مد و استایل روز را ترجیح می‌دهند و پیرو آن هستند. آن‌ها مجلات مد را مرور و بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی مرتبط با مد را دنبال می‌کنند. مجلات تأثیر زیادی بر حس لباس پوشیدن و نحوه ظاهر نوجوانان دارند. یک نوجوان، وقتی سلبریتی یا مدل ‌های مورد علاقه خود را می‌بیند، سعی می‌کند همان مدل لباس را بپوشد تا شبیه آن‌ها باشد. رسانه‌ها، هم همین روش را دارند. نوجوانان آگاه نیستند که رسانه ها و مجلات مد تا چه حد بر سبک زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. آن‌ها برای جا افتادن در گروه همسالان، خود را به شکلی سوق می‌دهند که گاهی، حتی خودشان آن را دوست ندارند.

کلیشه‌های صنعت مد و نوجوانان

صنعت مد، مفهوم بدن کامل و بدون نقص را به تصویر می کشد و نوجوانان هدف آن هستند. اولین نکته در رابطه با تأثیر رسانه ها بر نوجوانان، همین انتشار مدل‌های کلیشه‌ای است. این تصاویر تحمیلی توسط رسانه‌ها، جوانان را به مقایسه بدن خود و ایجاد احساس اضطراب و تشویش سوق می‌دهد. انتخاب لباس برای نوجوانان، تا حد زیادی تخت تاثیر رسانه ها است.

تقلید ظاهری از یک گروه در واقع، برای جلوگیری از طرد شدن، یکی از مهم‌ترین دلایل طرفداری نوجوانان از مد است. تعلق به یک جامعه آماری خاص، برای این گروه سنی گاهی ضروری به نظر می‌رسد. یافتن یک سبک، عموما یافتن یک گروه است. نوجوانان به دنبال مد برای «بیان خود» و حتی شناسایی خود هستند. در واقع، نوجوانان خود را برای تأیید ویژگی‌هایی مهیا می‌کنند که به آن‌ها احساس موفقیت می‌دهد.

نوجوانان از برندها استفاده می‌کنند تا به طور نمادین شخصیت و ویژگی‌های خود را به دنیا نشان دهند. دوستان، علایق مانند تیم‌های ورزشی، گروه های موسیقی، کاراکترهای سینمایی و تلویزیونی، تبلیغات و عضویت در گروه‌ها، مهم‌ترین دلایل طرفداری نوجوانان از مد محسوب می‌شود. آن‌ها اغلب معتقدند که لباس، روشی مفید برای قضاوت در مورد کسی است و می‌تواند به برداشت اولیه درباره فرد کمک و یا آن را دچار آسیب کند.

پارامترهای انتخاب لباس توسط نوجوانان

یک مقاله داخلی به بررسی پارامترهای انتخاب و بازاریابی لباس نوجوان پرداخته است. این مقاله اولویت انتخاب لباس در میان نوجوانان از نگاه بازاریان را به ترتیب رنگ و طرح، مد، طراحی فانتزی، بلندی و کوتاهی، برند، قیمت، جنس و طراحی سنتی مطرح می‌کند. والدین نیز این اولویت‌ها را رنگ و طرح، جنس، برند، قیمت، بلندی و کوتاهی، طرح های فانتزی و طرحهای سنتی بیان کرده‌اند. اولویت‌های بیان‌شده توسط خود نوجوانان به ترتیب رنگ و طرح، جنس، قیمت، بلندی و کوتاهی، طرح های فانتزی، برند و طرح های بومی گشته شده است.

برندهای مورد توجه نوجوانان

در نوشتاری که یک سایت انگلیسی زبان در سال 2021 منتشر کرده است، برندها و فروشگاه‌های ذیل به عنوان بهترین برندهای لباس نوجوانان آورده شده است.

  •  Nike
  •  Adidas
  • Vans
  • Champion
  • Holister Co
  •  American Elage Outfiters
  •  The North Face
  •  Urbun Outfifters
  • calvin Klien
  •  H&m

و…

فعالیت‌های سازنده در جهان مد نوجوانان  

وقتی والدین متوجه می‌شوند که انتخاب های فرزندان نوجوانشان نامناسب است، باید محدودیت‌هایی برایشان تعیین کنند و به نحوه اجرای آن‌ها پایبند باشند.

مدارس می‌توانند مشاورانی را برای جلسات مشاوره دوره ای در جهت کمک به نوجوانانی کسانی را که نیاز به توجه دارند و کسانی که سعی در ابراز نظر دارند، استخدام کنند.

رسانه ها همچنین می‌توانند به عنوان صلاحی برای ترویج مد به معنای خوب و از بین بردن شرمساری بدن استفاده شوند.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

از طریق تلگرام
از طریق واتساپ
از طریق ایمیل
از طریق توییتر

درج کامنت موجب ارتقاء سطح کیفیت می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه طراحی لباس طراحان مد
ارسال از طریق WhatsApp