ورکشاپ استاندارد سازی

استاندارد سازی در طراحی و دوخت لباس، به توانایی ارائه طرح و الگوی دقیق گفته می‌شود. رسیدن به الگویی که تمامی اندازه گیری ها و جزئیات مورد نیاز برای مرحله دوخت در آن رعایت شده باشد در نتیجه آشنایی با نکات فنی این حوزه است. تنها در این زمان، بهترین نتیجه و مشابه‌ترین فرم نسبت به طراحی اولیه حاصل ‌می‌شود. طراح لباس، برای رسیدن به این الگویی دقیق، نیازمند دانستن نکات فنی پیرامون اندازه گیری و دوخت است.  مهارت در این نکات به طراح در پیداکردن دید صحیح برای تجسم نهایی لباس و رعایت آن بر روی الگو کمک می‌کند. ورکشاپ استاندارد سازی به همین منظور و برای آشنایی اولیه با این نکات فنی برگزار می‌شود.

اهمیت دانستن این نکات فنی بسیار زیاد است تا حدی که نمی‌توان توانایی‌های طراح مسلط به الگو کشی و دوخت را با طراحی که به این نکات آشنایی ندارد مقایسه کرد. تسلط طراح به این نکات باعث می‌شود که طراحی‌های وی، بسیار دقیق‌تر صورت پذیرد. نتیجه این طراحی، کاربردی‌تر و با رعایت تناسبات صحیح و جزئیات کامل است. هرچه دانش طراح از روند تبدیل شدن طرح اولیه به لباس دوخته شده و قواعد مرتبط با اندازه‌ گیری و تناسبات بخش‌های مختلف لباس بیشتر باشد، نتیجه نهایی صحیح‌تری حاصل می‌شود.

ورکشاپ استاندارد سازی طراحان مد

شرح ورکشاپ استاندارد سازی

هنرجویان در ورکشاپ استاندارد سازی، با اندازه گیری های اندام و الگوی پایه همچنین بالاتنه، آستین و … آشنا می‌شوند. آن‌ها اندازه گیری برای تمامی قسمت‌های لباس را می‌آموزند. به این معنی که استاندارد سازی را روی اندازه‌های اجزای الگو پیاده می‌کنند. استاندارد اندازه‌های بین دکمه های لباس، قد آستین، محل مناسب چسباندن لایی و یا محل قرارگیری جیب، از این موضوعات است. عدم آشنایی و مهارت در این نکات، سبب بهم ریختن تناسبات نهایی لباس می‌شود. تنها زمانی می‌توان تناسبات را به هم ریخت که عدم رعایت آن در راستای ایده‌‌ای حساب شده و خلاقانه باشد.

اندازه‌ گذاری ها روی الگو به خیاط کمک می‌کند که کار طراح را به بهترین شکل به اجرا دربیاورد. او در این حالت می‌تواند به راحتی آنچه مورد نظر طراح بوده است در دوخت لباس، لحاظ کند. عدم درج این اندازه ها در الگو سازی، می‌تواند به عدم رعایت تناسبات صحیح و کم‌شباهت‌شدن دوخت نهایی به طراحی اولیه  منجر شود. رعایت این نکات، سبب  کم شدن فاصله میان طراح و خیاط و دقت بخشیدن به این روند در عین سرعت‌بخشی به آن است.

ضرورت شرکت در ورکشاپ استاندارد سازی

این ورکشاپ شامل یک جلسه با مدت زمان سه ساعت است. در این کارگاه، اصول مختلف استاندارسازی اندازه‌ها و دوخت‌ها به صورت مباحث ساده و کاربردی تئوریک آموزش داده می‌شود. ورکشاپ استاندارد سازی، ضرورت‌های دانستن مسائل فنی این رشته و اصول صحیح دوخت لباس برای آن‌ها مشخص می‌کند..

بسیاری از علاقمندان به حوزه مد و فشن، تنها به انگیزه‌های اقتصادی و جاذبه‌های هنری، وارد این رشته می‌شوند. بدون اینکه از پیچیدگی‌های فنی آن که لازمه رسیدن به الگو و طراحی اصولی است باخبر باشند. این موضوع ضرورت شرکت در چنین ورکشاپ‌هایی که به صورت مفید و خلاصه هنرجو را با ابتدائیات فنی کار آشنا می‌کند، روشن خواهد کرد.

ورکشاپ استاندارد سازی طراحان مد

خلاصه عناوین ورکشاپ

  • آشنایی با الگوهای پایه لباس یکی از مهم‌ترین بخش‌های ورکشاپ استاندارد سازی است
  • آشنایی با اندازه گیری و پیاده سازی آن بر روی فلت لباس  بخش دیگری از این ورکشاپ محسوب می‌شود
  • طراحی جدول استاندارد سازی برای تولید نیز از قسمت‌های مهم این ورکشاپ محسوب می‌شود.