دوره خبرنگاری مد و رسانه

خبرنگاری مد به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های مرتبط با دنیای مد و فشن، مطرح است. این بخش در دنیای امروز از اهمیت بسیاری برخوردار است. تاثیر حوزه خبر در شناسایی برندها، حمایت از آن‌ها و جریان‌سازی  بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اهیمت این موضوع تا جایی  است که در بسیاری از کشورهای دنیا به صورت یک رشته‌ای تخصصی در آمده است. با این همه در کشور ما این حوزه از خبرنگاری به دلایل مختلف مورد غفلت واقع شده است و حوزه‌ای نوپا محسوب می‌شود. دوره خبرنگاری مد و رسانه بر اساس همین کمبود و اهیمت گسترش آن، ایجاد شده است که در طی آن، مهارت‌های مورد نیاز خبرنگاری مد، آموزش داده می‌شود.

خبرنگار مد کیست

این رشته، شامل تحقیق و نگارش درباره اخبار، آخرین روندها و سبک‌های مد است. خبرنگاران، اطلاعات مورد نیاز خود را با دقت در کار استایلیست‌ها، مصاحبه با طراحان مد، شرکت در نمایشگاه‌ها، عکاسی و دنبال‌کردن رویدادهای این حوزه به دست می‌آورند. دانش تاریخی از دنیای مد و نیز پیگیری روند پیشرفت آن برای خبرنگاران این حوزه، ضروری است. خبرنگار مد، به تجزیه و تحلیل چگونگی تاثیر فرهنگ عمومی و رویدادهای جاری بر دنیای مد می‌پردازد.

دوره خبرنگاری مد و رسانه طراحان مدطراحان مد

حوزه فعالیت‌های خبرنگاران مد

خبرنگاری مد، ابزاری قدرتمند با میلیون‌ها مخاطب فعال است. روزنامه نگاران و خبرنگاران این حوزه در ترند‌شدن یک پوشش و ترویج نمادهای آینده مد، تاثیرگذار خواهند بود. این افراد ضمن کسب دانش از صنعت مد، به مهارت‌های نوشتاری قوی نیازمندند. آن‌ها با نوشتن مطالب از طریق تحقیق، مصاحبه و نگارش روایت‌های جذاب برای مخاطبین، محتوای مورد نیازشان را فراهم می‌آورند. خبرنگاران مد با مطالب انتقادی خود، تاثیر عمیقی بر صنعت مد داشته‌اند.

تحصیل و استخدام

این رشته، در بسیاری از کشورهای جهان دارای سطوح مختلف تحصیلات دانشگاهی است. مقاطع تحصیلی فوق، ضمن آموزش نکات فنی روزنامه‌نگاری و شیوه‌های ارتباطی و فناوری، دانش مورد نیاز دنیای مد و مسائل فرهنگی را به محصلین می‌آموزد. این رشته در کشور ما تاکنون به صورت دانشگاهی تعریف نشده است. خبرنگار مد در ایران ناچار به مهارت‌آموزی تجربی است. خبرنگاران این حوزه عموما به صورت تمام‌وقت توسط یک نشریه استخدام می‌شوند و یا به شکل آزاد به فعالیت می‌پردازند.

دوره خبرنگاری مد و رسانه طراحان مد

عناوین مهم دوره خبرنگاری مد و رسانه

  • سبک شناسی
  • مد نگاری
  • روزنامه‌نگاری مد
  • نقد مد
  • دوره خبرنگاری مد و رسانه

سرفصل‌های دوره خبرنگاری مد و رسانه

  • آشنایی با مبانی و روند کار طراحان لباس در دنیا
  • بررسی سبک‌های مد در ایران و جهان
  • آشنایی با جدیدترین اخبار و وقایع صنعت مد (مد پایدار، مد مفهومی و…)
  • اهمیت و جایگاه روزنامه نگاری مد در جهان
  • شرح وظایف و نقش روزنامه نگاری مد در هنر صنعت مد
  • تحلیل آسیب‌های وارده به هنر صنعت مد به دلیل نبود روزنامه نگاری تخصصی مد در ایران
  • آموزش اصول و مبانی روزنامه نگاری مد
  • چگونه یک روزنامه‌نگار مد شویم؟ (مدنگاری در مجله های مد و خبرگزاری ها)
  • آشنایی با تفاوت بسترهای خبری شبکه اجتماعی و مخاطبان آن‌ها
  • نقد مد و مسائل مربوط به آن
دوره خبرنگاری مد و رسانه طراحان مد

اهداف دوره خبرنگاری مد و رسانه

  • روزنامه نگاری مد به صورت تخصصی در ایران وجود ندارد. خبرنگاران رسانه‌ها نیز بر پایه مبانی روزنامه نگاری عمومی اخبار مربوط به مد و لباس را در حد بسیار اندک پوشش می‌دهند. همین خلاء یکی از عواملی است که موجب شده هنر صنعت مد ایران نتواند در عرصه مد جهانی خود را مطرح کند.
  •  تربیت افرادی در جهت نشر قوی اخبار مد و لباس ایرانی ـ اسلامی در جهان و بهره‌مندی از آورده‌های عظیم فرهنگی و اقتصادی پوشاک برای همه فعالان عرصه طراحی و تولید کشور  است.
  • رشد علمی و به روز شدن روزنامه نگاری مد ایران، مستلزم برگزاری دوره‌های تحلیلی در عرصه مد و لباس و ملزومات آن با عنوان روزنامه نگاری مد خواهد بود. این امر می‌تواند  درادامه منجر به  پایه‌‌گذاری قوی این رشته به صورت تخصصی در دانشگاه‌های کشور شود.
دوره خبرنگاری مد و رسانه طراحان مد

توانایی‌های هنرجو در پایان دوره خبرنگاری مد و رسانه

  • تهیه خبرهای مرتبط با مد
  • تیتر نویسی درباره مد
  • تحلیل و نقد دنیای مد
  • آشنایی با سبک‌های مختلف لباس و کاربرد آن‌ها در تحلیل مباحث مد ایران و جهان

ضرورت شرکت در دوره

زیرساخت مد در جهان بر چهار سطح استوار است. سطح اولیه شامل از تولید پارچه که شامل کارخانه ها می شود. دومین سطح، عبارت از طراحان، تولید کنندگان، عمده فروش‌ها و دست فروش ها است. سطح سوم شامل خرده فروشی  است که انواع فروشگاه‌ها و مراکز توزیع را در بر می‌گیرد. چهارمین سطح دربردارنده کمکی است که از طریق نشریات، تبلیغات، مؤسسات تحقیقی، مشاوران و پیش‌بینی‌کنندگان صنعت مد ارائه می‌شود. این سطح در رسیدن کالاها به دست مشتری نهایی نقش مؤثری را ایفا می کند. سطوح دیگر نیز از طریق این سطح به یکدیگر متصل می‌شود.  ارتباط بین این سطوح کمابیش هم‌زیستانه است اما برای بقاء به یکدیگر نیاز دارند.