مشاوره رایگان

آموزشگاه طراحی لباس در تهران

فهرست مطالب

طراحی لباس به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات کاربردی در دنیا هنر، دربردارنده سطح وسیعی از مخاطبین عام و خاص است. این هنر- صنعت علاوه بر بحث اقتصادی معرف ویژگی‌های فرهنگی، زیبایی‌شناسنه و خلاقانه‌ای است که موجب شده است افراد زیادی به دنبال آموختن آن و راهیابی به سطوح عالی هنری این رشته به همراه کسب درآمد باشند. آموزشگاه‌های هنری یکی از مراکز فراگیری این رشته است و در نوشتار زیر سعی داریم تا  به بررسی وضعیت آموزشگاه طراحی لباس در تهران بپردازیم.

طراحی لباس و آموزش

طراحی لباس به عنوان رشته ای ویژه و کارآمد، سال‌هاست در سطح هنرستان و دانشگاه، آموزش داده می‌شود. این رشته هنری دارای پتانسیل‌های فراوان اقتصادی و بازار مناسبی است که همواره مسیر  پشرفت خود را حفظ کرده است.

همانطور که گفته شد آموزشگاه‌های هنری خصوصاَ در سال‌های اخیر، نقش به سزایی در تعلیم هنرمندان طراحی لباس و ورود آن‌ها به بازار حقیقی کار داشته است. زیرا آنچه در این آموزشگاه‌ها می‌گذرد با توجه به فضای آکامیک و در عین حال نیازهای جامعه تعریف شده است.

ویژگی دوره‌های آموزشی

برای پی‌بردن به فضای کاری آموزشگاه‌های طراحی لباس، بیش از هرچیز باید درباره ماهیت سرفصل‌ها و سیلابس‌های تعریف‌شده در این حوزه تحقیق کرد. تعریف این ویژگی‌ها با توجه به نیاز بازار یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مورد نظر قرار بگیرد. دوره آموزشی تعریف‌شده باید یک کاروزی حقیقی و متناسب با نیاز جامعه باشد تا هنرجو بتواند علاوه بر بیان سطوح مختلف خلاقیت خود، به درآمد و بازار کار نیز دست یابد.

آموزشگاه طراحی لباس در تهران

شهر تهران به عنوان  مهم‌ترین کلانشهر ایران که همواره مرجع جریانات مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری بوده است، در حوزه آموزش طراحی مد، به لحاظ تعدد آموزشگاه‌های هنری فضای مناسبی را برای هنرجویان این رشته فراهم کرده است.

پراکندگی آموزشگاه در تهران

با یک سرچ ساه می‌توان دریافت که وضعیت آموزشگاه‌ه طراحی لباس تهران چگونه است. پراکنندگی این آموزشگاه‌ها در کلانشهر تهران و میزان دسترسی به آن‌ها از سطح مناسبی برخوردار است که سبب سهولت دنبال‌کنندگان و هنرجویان این رشته هنری با سلایق گوناگون شده است.

با وجود پراکندگی و امکان مناسب دسترسی به آموزشگاه طراحی لباس در تهران، اما می‌توان گفت در برخی مناطق اقبال به این رشته بیشتر بوده و نیز سرفصل‌های متفاوت‌تری نسبت به نیاز آن منطقه تعریف شده است.

منطقه شمال تهران

منطقه مرکزی شمال تهران دارای آموزشگاه‌های طراحی لباس متنوعی است که این هنر را به شکلی تخصصی ارائه می‌دهند. با توجه به سطوح  مالی بالاتر در این مناطق، شاید بتوان تفاوت‌هایی در واحدهای ارائه‌شده آن مشاهده کرد. به عنوان مثال توجه بیشتر به حوزه‌های جهانی‌ طراحی لباس در مسیر آموزش و نگاهی زیباشناسانه‌تر به تهیه و ارائه واحدهای درسی در آموزشگاه‌های این مناطق دیده می‌شود.

موسسه طراحان مد

 این موسسه که از طراحی لباس تا برندینگ را دربرمی‌گیرد به سرپرستی دکتر الناز حدیدی اداره می‌شود و علاوه بر طراحی لباس، رشته‌های دیگری همچون الگوسازی و دوخت، اکسسوری و نقاشی روی پارچه را آموزش می‌دهد. با توجه به تحصیلات مرتبط هنری مدیریت این مجموعه، می‌توان ردپای نگاه زیبایی‌شناسانه خاص را در قضای آموزشی و بازار ارائه محصولات این آموزشگاه را مشاهده کرد. این موسسه در محدوده خیابان میرداماد واقع شده است.

آموزشگاه طراحی لباس کاکتوس

 این آموزشگاه که در منطقه پاسداران تهران قرار دارد، با تمرکز به حوزه خیاطی و گلدوزی به تعلیم هنرجویان می‌پردازد و سعی دارد این حوزه را به شکل کاربردی آموزش دهد.

آموزشگاه طراحی لباس پیشکسوتان

این آموزشگاه در خیابان شریعتی واقع شده است و به‌صورت تخصصی به تدریس واحد‌های مختلف  هنری مرتبط با طراحی لباس می‌پردازد که از آن میان می‌توان به دوره‌های رنگ‎شناسی، طراحی آناتومی بدن و جنسیت‎سازی پارچه اشاره کرد.

منطقه غرب تهران

این منطقه نیز دارای آموزشگاه‌های طراحی لباس متنوعی است که برخی به صورت تخصصی و با رویکرد هنری و برخی به شکل سنتی به آموزش این رشته می‌پردازند.

آموزشگاه شهرتاش

یک نمونه موفق از آموزشگاه طراحی لباس در تهران  که به صورت آکادمیک به آموزش هنرجویان این رشته می‌پردازد، شهر تاش نام دارد. از نکات جالب توجه در واحدهای آموزشی این آموزشگاه، واحدهای درسی تخصصی همچون تاریخ طراحی مد، مبانی رنگ، طراحی اسکیس در کنار واحدهای عمومی دیگر مانند مبانی الگو، دوخت پیشرفته، الگوی صنعتی و دوخت صنعتی است. این آموزشگاه در منطقه اکباتان قرار دارد و شعار آن از ایه تا عمل است.

آموزشگاه طراحی لباس مرکز بین‌المللی صنعت و معدن

این آموزشگاه واقع در خیابان سازمان برنامه شمالی و دربرگیرنده دوره‌های مختلف هنری از جمله طراحی لباس است. برترین مزیت گذراندن دوره طراحی لباس در این آموزشگاه، استفاده از متد‌های روز دنیا در آموزش و پشتیبانی آن از ایده تا اجرا است. اساتید این اموزشگاه، تحصیل‌کردگان دانشگاهی رشته طراحی لباس و از طراحان مد کشور هستند. رنگ‌شناسی تخصصی، مبانی طراحی فیگور و اندام‌شناسی، پرورش خلاقیت و ایده‌پردازی، اکسسوری پارچه و لباس، مولاژ یا الگوسازی حجمی از واحدهای درسی تعریف‌شده در این آموزشگاه برای دوره ذکر شده است.

آموزشگاه موژان

این آموزشگاه که دارای لوح تقدیر از دومین نمایشگاه مد و لباس است در بلوار آیت‌الله کاشانی قرار دارد و به برگزاری دوره‌های مختلفی همچون مولاژ، نقاشی روی پارچه، چاپ باتیک، گلدوزی دستی و با چرخ، دراپینگ و دراپاژ، دوخت‌های سنتی تمامی مناطق ایران، چروک پارچه، ژورنال‌خوانی و نیز ورکشاپ‌های متنوع روزانه می‌پردازد.

منطقه جنوب تهران

این منطقه به علت بافت اقتصادی متفاوت‌تر با دو منطقه پیشین، تمرکز بیشتری را بر بازار اقتصادی این رشته پیش از وجوه هنری آن گذاشته است. با این همه این موضوع حکمی کلی نیست و آموزشگاه‌های مختلف این منطقه نیز در حوزه زیبایی‌شناسانه طراحی لباس به فراخور نیاز هنرجویان و مراجعین خود موفق عمل کرده‌اند.

آموزشگاه هنر نو

این آموزشگاه که در منطقه افسریه واقع شده است، تعلیم رشته  طراحی لباس را بر پایه کاربردی و با سه روش مولر، متریک و گراوین انجام می‌دهد و بیش از هرچیز بر دوخت و تسلط بر تکنیک‌های خیاطی تمرکز دارد و وجوه هنری و طراحانه آن را در مرحله دوم قرار داده است. آموزش دوخت‌های سنتی، گلدوزی با دست و چرخ، جواهردوزی و سرمه‌دوزی از دوره‌های این آموزشگاه است.

موضوع طراحی مد و فشن و توجه به آموزش آن با محوریت آموزشگاه طراحی لباس در تهران به عنوان شهری مهم و اقتصادی در کشور، بحثی وسیع و دارای وجوه مختلفی است. این موضوع می‌تواند شروعی مناسب برای سلسله نوشتارهایی مرتبط با این حوزه باشد.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

از طریق تلگرام
از طریق واتساپ
از طریق ایمیل
از طریق توییتر

درج کامنت موجب ارتقاء سطح کیفیت می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه طراحی لباس طراحان مد
ارسال از طریق WhatsApp